Friday, August 21, 2009

PESTA REGATTA LEPA-LEPA DI SEMPORNA, SABAH



Bergambar di hadapan Lepa-Lepa.


Regatta Lepa-Lepa ialah untuk memilih Lepa (perahu tradisional Bajau Laut yang dibuat menggunakan tangan) yang paling cantik seni binaanya, yang paling cantik hiasannya, yang paling menyerlah di gigi air sewaktu dibariskan untuk diadili oleh para hakim. Dia atas dek lepa-lepa kelihatan gadis tradisional senyum menari sambil diiringi oleh muzik tradisional Kulingtangan.

Daya penarik utama dalam kalendar pelancongan Sabah dan juga Malaysia, ialah Pesta Perahu Lepa-Lepa atau Regatta Lepa-Lepa, Sabah. Pesta Lepa-Lepa adalah seperti Pesta perahu berhias yang menjadi kebanggaan masyarakat Bajau Laut di Semporna. Berkebetulan dengan lawatan Penanda Aras Program Pensiangan-Salinatan ke Semporna, Sabah kami sempat menyaksikan pesta tersebut yang berlangsung pada 17 dan 18 April 2008.
Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Puan Narita Mohd Nor tak lepas peluang bergambar dengan Perahu Lepa-Lepa Semporna. Pesta Air Perahu Lepa-Lepa adalah pesta suku kaum Bajau Laut yang merupakan suku kaum terbesar di Semporna. Perahu Lepa-Lepa dihias cantik dengan bendera warna-warni. Ianya melibatkan setiap kampung dari semua kawasan di sempurna, termasuk di pulau-pulau yang bertaburan di Semporna, Sabah. Semua ahli keluarga berkampung di dalam perahu Lepa-Lepa sepanjang Pesta Lepa-Lepa dan bersukaria dengan menari-nari sambil memainkan alat muzik Kulingtangan.

No comments:

Post a Comment